mandag 19. mai 2008

Ha din glede i Herrens lov

Salig er den som ikke følger ugudelige menneskers råd og ikke slår inn på synderes vei eller sitter sammen med spottere, 2 men har sin glede i Herrens lov og grunner på den dag og natt. 3 Han er lik et tre, plantet ved bekker med rennende vann: det gir sin frukt i rette tid, og løvet visner ikke på det. Alt det han gjør, skal lykkes for ham. Salme 1:1-3

Josva knytter jevnlig bruk av Guds Ord til en sikker vei til fremgang.
  • 8 Du skal alltid ha denne loven på tungen og grunne på den både dag og natt, så du legger vinn på å leve etter alt det som er skrevet i lovboken. Da skal du ha hell med deg hvor du ferdes, og alt skal lykkes for deg. Josva 1:8
Salme 119 er en salme om Guds Ords herlighet og kraft. Den avdekker mange sider ved Guds Ord og understreker hvor kraftfullt det vil veilede oss på livets mest praktiske områder. Salmen slår fast at nøkkelen til lykke er å gjøre Guds vilje, slik den er åpenbart i Hans Ord.

Guds Ord er et ledelys for hvert skritt vi tar, og gir oss visdom for langsiktige planer.
  • 105 Ditt ord er en lykt for min fot og et lys på min sti. Salme 119:105
  • 20 Min sønn, hold de bud du fikk av din far, forkast ikke det du har lært av din mor! 21 Knytt dem alltid til ditt hjerte, og bind dem fast om din hals! 22 Når du går, skal de lede deg, når du ligger, skal de verne deg, og når du våkner, skal de tale til deg. 23 For budet er en lykt og læren et lys, refsing og tukt er en vei til livet. Ordspråkene 6:20-23
Gud har gitt oss mange flere løfter når det gjelder Ordet. Hans Ord er mat for vår ånd. Guds Ord har skaperkraft og består til evig tid. Ordet er levende, og Den Hellige Ånd vil åpenbare Guds fullkomne vilje gjennom Hans Ord for oss.

Jesus selv levde jo helt og holdent etter Guds Ord og Åndens ledelse. Elsker vi Jesus, vil vi også elske Hans Fars Ord. Gjennom å kjenne Ordet vil vi også virkelig kunne lære å kjenne Jesus. Ja, i dette verset lover Han faktisk å åpenbare seg for den som studerer Guds Ord og lever etter det!
  • 21 Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.» Johannes 14:21

Ingen kommentarer: