lørdag 24. mai 2008

David's angrende bønn om tilgivelse

Det står i bibelen at David var en mann etter Guds hjerte. David snublet og falt i synd mange ganger, men ble likevel regnet som rettferdig. Hvorfor? Hvorfor kunne Gud tilgi ham gang på gang? Jo, David angret på sine feiltrinn. Han omvendte seg, og ba Gud om tilgivelse.

19 Nei, offer for Gud er en knust ånd.
Et hjerte som er brutt og knust,
ringeakter du ikke, Gud. Salme 51:19

I salmens første vers ber David angrende om tilgivelse for sine synder mot Gud. Så ser han tilbake på hvordan hans forhold til Gud var før han falt i synd. Forny en stødig ånd i mitt indre, ber han. Gi meg tilbake gleden over Din frelse. Han ønsker seg tilbake til slik ting var før.

12 Skap et rent hjerte i meg, Gud,
gi meg en ny og stø ånd!
13 Kast meg ikke bort fra ditt åsyn,
ta ikke fra meg din Hellige Ånd!
14 La meg atter fryde meg over din frelse,
hold meg oppe med en villig ånd! Salme 51:12-14

Så la oss følge Davids eksempel. Om vi skulle falle i synd, så reiser vi oss opp igjen. Har vi oppriktig anger, omvender oss fra synden og ber om tilgivelse - så vil Gud tilgi oss. La oss ikke bare bli liggende og se oss tilbake. La Gud løfte oss tilbake dit vi var, og enda lengre. La oss gå videre på livets vei med fryderop og glede.

Ingen kommentarer: