tirsdag 20. mai 2008

Gud gir oss ny styrke

29 Han gir den trette kraft, og den som ingen krefter har, gir han stor styrke. 30 Gutter kan bli trette og slitne, unge menn kan snuble og falle. 31 Men de som venter på Herren, får ny kraft; de løfter vingene som ørnen, de løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette. Jesaja 40:29-31

Åndelig styrke kommer ved at vi venter på Herren. Selv når ytre forhold ser ut til å motstride sannheten i Guds løfter, så gjelder det å stå på Hans Ord. Vi må lære oss å stole på hva Gud har sagt. Guds løfter er til oss, og Han er ikke sen med å innfri dem. Den Hellige Ånd vil hjelpe oss, vår personlige tros-trener!

28 Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. 29 Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for sjelen. 30 For mitt åk er godt og min byrde lett.» Matteus 11:25-30

Jesu åk er lett å bære. I motsetning til tung religiøsitet og loviskhet, inviterer Jesus til et åpent og lojalt forhold til Gud. Byrden, lydighet mot lovens rettferdighet, blir derfor lett. Vi kan ha et personlig samfunn med Gud gjennom den Hellige Ånd som bor i oss. Kom inn i troens hvile, sier Jesus.

25 Jeg lar den som er utmattet, drikke seg utørst og metter alle som lider nød. Jeremia 31:25. Eller som det står i Bibelen Guds Ord; For Jeg styrker rikelig den trette sjel, og Jeg metter hver utmattet sjel.

Er vi trette og utmattede vil Gud gi oss ny kraft. Han lar oss drikke oss utørste av den Hellige Ånd, og metter alle våre behov med Sin herlighet. Han skal styrke oss rikelig, sier han, og lover oss mer enn nok.

Så hvis vi føler at veien blir lang og tung, kan vi hvile i tryggheten om at Gud er med oss og styrker oss. Hvis vi holder oss til Gud og Hans Ord, så vil Han holde seg til oss. Amen.

Ingen kommentarer: