onsdag 7. mai 2008

BARE GUD GIR VEKST

1 Likevel, søsken, kunne jeg ikke tale til dere som til mennesker som har Ånden. Jeg måtte tale til dere som til mennesker styrt av kjøtt og blod, som til spedbarn i Kristus. 2 Melk ga jeg dere, ikke fast føde, for det tålte dere ikke. Ja, dere tåler det ennå ikke, 3 for det er jo fremdeles kjøtt og blod som rår i dere. Når det hersker misunnelse og strid blant dere, er dere ikke da styrt av kjøtt og blod og går fram på menneskers vis? 4 Når én sier: «Jeg holder meg til Paulus», og en annen: «Jeg til Apollos», er dere ikke da som alle andre mennesker? 5 Hva er vel Apollos? Og hva er Paulus? Tjenere som hjalp dere til tro! Begge gjorde vi det Herren hadde satt oss til. 6 Jeg plantet, Apollos vannet, men Gud ga vekst. 7 Derfor er de ikke noe, verken den som planter, eller den som vanner. Bare Gud er noe, han som gir vekst. 8 Den som planter og den som vanner, er ett, men de skal få lønn hver etter sitt eget arbeid. 9 For vi er Guds medarbeidere, og dere er Guds åkerland, Guds bygning.

Vi er ment til å utfylle hverandre i guds rike, ikke ligge i strid med hverandre. Les evangiliene og der vil du finne nøkkelene til å kunne leve etter ånden og ikke i kjødet.Vi kan starte med å elske hverandre....

Ingen kommentarer: