onsdag 18. juni 2008

Korsfestet med Kristus

16 Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli erklært rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger.

17
Men hvis også vi jøder blir stående som syndere når vi vil bli rettferdige i Kristus, er ikke Kristus da blitt en tjener for synden? Slett ikke! 18 For hvis jeg bygger opp igjen det jeg har revet ned, da fremstår jeg som lovbryter.

19 Jeg er jo ved loven død for loven, så jeg kan leve for Gud. Jeg er korsfestet med Kristus; 20 jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det livet jeg nå lever som menneske av kjøtt og blod, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket meg og ga seg selv for meg.

21
Jeg forkaster ikke Guds nåde. For hvis vi kan oppnå rettferdighet ved loven, da døde jo Kristus til ingen nytte. Galaterne 2:16-21

Paulus beskriver her hvordan du er frikjøpt fra loven - og rettferdiggjort ved troen på Jesus. At du er korsfestet med Kristus - altså død fra dine egne egoistiske ambisjoner. At f.eks. janteloven ikke gjelder for deg lengre - den gamle du er jo død. Kristus lever istedenfor deg - gjennom ditt liv her på jorden.

Du kan forsøke alt du makter - du vil aldri klare å komme til Gud uten ved Jesus. Alle gode og velmenende gjerninger i hele verden vil ikke være nok. Kun ved å ikle deg Jesu rettferdighet vil du stå ren og hellig framfor Gud.

Om du ikke er frelst ennå, så kan du ta imot Guds gave her og nå.

Ingen kommentarer: