fredag 20. juni 2008

Hvem er vel jeg?

9 Nå har nødropet fra israelittene nådd opp til meg, og jeg har sett hvordan egypterne plager dem. 10 Gå av sted! Jeg sender deg til farao. Du skal føre mitt folk, israelittene, ut av Egypt.»

11 Men Moses sa til Gud: «Hvem er vel jeg? Kan jeg gå til farao og føre israelittene ut av Egypt?» 12 «Ja,» svarte han, «for jeg vil være med deg! Du skal få et tegn på at det er jeg som har sendt deg. Når du har ført folket ut av Egypt, skal dere holde gudstjeneste på dette fjellet.»

13
Da sa Moses til Gud: «Men når jeg nå kommer til israelittene og sier til dem at deres fedres Gud har sendt meg, og de så spør etter hans navn, hva skal jeg da svare?» 14 Da sa Gud til Moses: «Jeg er den jeg er. Slik skal du svare israelittene: ‘Jeg Er‘ har sendt meg til dere.» 15 Så sa Gud til Moses: Du skal si til israelittene: Herren, fedrenes Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt meg til dere. Dette skal være mitt navn til evig tid, og det skal de kalle meg fra slekt til slekt. 2. Mosebok 3:9-15

"Hvem er vel jeg?" Moses hadde ikke så store tanker om seg selv her. Det har mange ganger ikke du og jeg heller om oss selv. Men om du gjør hva Gud har sagt du skal gjøre, så vil Han være med deg på veien. Han vil stadfeste sitt Ord med tegn, under og mirakler. For Gud er alt mulig, Han er bare avhengig av at du og jeg vil gå når Han ber oss om det. Vi skal ikke tenke vi er små og ubetydelige. Om vi har villige hjerter, så vil Gud være med oss. Vi må bare selv ta det første skrittet i tro. Tør du? Moses turte, og hvilket resultat!

Ingen kommentarer: